top of page
  • Writer's pictureEL Callejero

Plaza de España פלאסה דה אספנייה

Updated: Jun 30, 2021

פלאסה דה אספנייה Plaza de España או בעברית הכיכר של ספרד, הוא מבין הכיכרות החשובים והעיקריים בעיר, נמצא בשכונת ארגייאס Argüelles, במחוז מונקלואה - ארוואקה Moncloa - Aravaca. במרכז הכיכר הוצב פסל המוקדש לסופר הספרדי מיגל דה סרוונטס Miguel de Cervantes, מי שכתב את הספר דון קיחוטה דה לה מנצ'ה Don Quijote de La Mancha, מתחת לפסל הוצב פסל קטן של דון קיחוטה רכוב על סוס ולצידו העוזר שלו סאנצ'ו פאנסה Sancho Panza.

הכיכר מחברת בין רחובות גראן ווייה Gran Vía ורחוב פרינססה Calle de La Princesa, רחוב לגאניטוס Calle de Leganitos, רחוב באיילן Calle de Bailén, רחוב פראס Calle de Ferraz ו רחוב קאוסטה דה סן ויסנטה La Cuesta de San Vicente. שמה הקודם של הכיכר היה פלאסה דה סן מרסיאל Plaza de San Marcial לפני בניית רחוב גראן ווייה.

גודל הכיכר 36,900 מ"ר, נחשבת לאחת מהכיכרות הגדולות בספרד.


בשנת 1561, המלך פליפה ה 2 העביר את בתי המשפט מטולדו למדריד, האזור העכשווי של פלאסה אספנייה היה מאוכלס בפרדסים ובגינה.


המלך קרלוס ה 3 קנה שברים וחלקים ממה שהיה ממנזר סן חיל San Gil העתיק, שהיה נמצא בסמוך לארמון המלך, שהיה אזור מעיוד לבניית מנזר חיליטוס Gilitos, העבודות בוצעו לפי התוכניות של האדריכל מנואל מרטין רודריגס Manuel Martín Rodríguez, אך לא אוכלס מעולם על ידי נזירות. חוסה נפוליאון ה 1 בונפארטה José Napoleón I Bonaparte (אחיו הגדול של נפוליאון בונפארטה), הקים שם את צריפי סן חיל El Cuartel de San Gil, שהיו מיועד תחילה לצבא, ולאחר מכן כאורוות לחיל הפרשים ולאחר מכן מבנה לארטילריה. לאחר מספר קרבות במהלך המאה ה 19 על ההתרחבות של העיר מדריד, נהרסו הצריפים בין השנים 1908 - 1909, שהובילה לאישור התוכניות להקמה פלאסה אספנייה שהחלה ב 1909 והסתיימה ב 1911.


מאחורי הכיכר ממקומים מספר מבנים מאוד חשובים במדריד. מגדל של מדריד או בספרדית La Torre de Madrid, מגדל בגובה של 142 מטר (162 כולל האנטנה) השישי בגובהו במדריד, נבנה בין השנים 1954 - 1960, משמש מלון ומגורים. נבנה על ידי האדריכלים חוליאן וחוסה מריה אוטמני מאצ'ימבארנה Julian y José María Otamendi Machimbarrena, שהיו הבעלים של חברת מדרילניה אורבניזדורה Compañía Madrileña Urbanizadora, ובין היתר מי שבנו את המגדל שנמצא בסמוך אדיפיסיו דה אספנייה Edificio de España, שמשמש כיום כמלון של רשת ריו Riu Hotel & Resorts, המגדל בגובה של 107 מטרים ו 26 קומות, נבנה ב 1948 - 1953, בעברו היה הבניין הכי גבוה בספרד, עד שמגדל של מדריד נבנה לצידו.


קאסה גאיירדו Casa Gallardo, ממקומם ברחוב פראס Calle Ferraz ופינת רחוב פלאסה דה אספנייה Calle Plaza de España, מבנה מודרני, שנבנה על ידי האדריכל פדריקו אריאס ריי Federico Arias Rey, ב 1911 והסתיימה ב 1914, ב 03/07/1997 הוכרז לשימור כמבנה של מורשת היסטורית ספרדית על ידי Bien de Interés Cultural, ב 1915 עיריית מדריד הכתירה אותו כמבנה בעל העיצוב הכי יפה של אותה שנה. כתובת: Plaza de España, 28008 Madrid, España




60 views0 comments
bottom of page