top of page
  • Writer's pictureEL Callejero

Paseo de Recoletos שדרת רקולטוס

Updated: Nov 6, 2021


שדרת רקולטוס נחשבת לאחרת השדרות החשובות במדריד, מתחילה בחלק הצפוני של כיכר סיבלס וממשיכה עד כיכר קולון Plaza de Colón, אורכה של השדרה 700 מטרים, המשך משתלבת עם שדרת Paseo de la Castellana.

נקראת על שם מנזר אוגוסטיני רקולטוס (EL Convento de Agustinos Recoletos o Copacabana)

שהיה בעברו מצפון לפראדו, בשטח המנזר כיום נמצאת הספרייה הלאומית La Biblioteca nacional de España (BNE), ומוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה EL Museo Arqueológico Nacional.












מבנים נוספים שנמצאים בשדרה:

ארמון לינארס EL Palacio Linares - כיום משמש במרכז תרבות של אמריקה ומוכר בשמו הרשמי Casa de América, נמצא ליד כיכר סיבלס.



ארמון דל מרקס דה סלמנקה EL Palacio del Marqués de Salamanca - שנבנה לכבוד חוסה דה סלמנקה אי מאיול José de Salamanca y Mayol, היה איש עסקים ואישיות ציבורית, קיבל תואר אצולה קונדה דה מארקס Conde de Marqués, מהמלכה איסבל ה 2.

הארמון נבנה 1858 - 1845 על ידי האדריכל נארסיסו פאסקואל אי קולומר Narciso Pascual y Colomer,

בשנת 1876 מכר חוסה דה מארקה את הארמון לבנק למשכנתאות הספרדי, לאחר קנייתו עבר שינויים נוספים ובניית גינות מסביבו, משנת 2000 הארמון מהווה כנכס בעל עניין תרבותי בקטגוריית אנדרטאות, כיום משמש כמטה הראשי של קרן BBVA במדריד(שייך לבנק BBVA).


כנסייה ומנזר סן פאסקואל, אל פאלסיו דל דוקה דה אלדואיין EL Palacio del Duque de Elduayen,

אל פלאסיו דה לה דוקסה דה לה מדינה דה לאס טורס EL Palacio de la Duquesa de la Medina de las Torres, אל פלאסיו דה לופס דוריגה אי סלאברייה EL Palacio de López Dóriga y Salaverria,

אל פלאסיו דל מארקס דה אלקניסס EL Palacio del Marqués de Alcañices.


במהלך השנים קראו לשדרה בשמות נוספים: פראדו דה רקולטוס Prado de Recoletos, פראדו נואבו (פראדו החדש), ושדרת קופקאבנה Paseo de Copacabana.


בניית השדרה הייתה חלק מתוכנית הבנייה והשיפוץ של המלך קרלוס ה 3 (במהלך השנים 1592-1595), אך השיפוץ הסתיים בתקופת שלטונו של המלך פרננדו ה 6 ותקופת כהונתו של ראש העיר של מדריד חוסה אוסוריו אי סילבה José Osorio y Silva.


במהלך תקופת הדיקטטורה של פרנקו שונה שמה של השדרה ל פסאו דה חוסה קאלבו סוטלו Paseo de José Calvo Sotelo (פוליטיקאי ושר הכלכלה בתקופת הדיקטטורה של פרימו דה ריברה), ב 1980 שונה שמה של השדרה לפסאו דה רקולטוס בהוראת ראש העיר של מדריד אנריקה טיארנו גאלבן Enrique Tierno Galván.


כיכר קולון

נמצאת בחלקו הצפוני של שדרת רקולטוס, בצדו המזרחי גובלת עם רחוב גוייה Calle de Goya, רחוב לה ארמדה אספניולה Calle de la Armada Española, בצד המערבי עם רחוב חנובה Calle de Génova,

בחלקו הצפוני עם שדרת הקאסטיינה Paseo de la Castellana.

באמצע הכיכר מוצב פסל של כריסטובל קולון (כריסטופר קולומבוס) Cristóbal Colon שנבנתה בין השנים 1885 - 1881 על ידי האדריכלים ארתורו מלידה אי אלינרי Arturo Mélida y Alinari ו חרונימו מיגל סוניול אי פויול Jerónimo Miguel Suñol I Pujol, בסגנון נאו גוטיקו, גובה הפסל 17 מטרים ולמעשה נחנך ב 12/10/1892, הבסיס של האנדרטה בצורה מרובעת של 4 מטרים רבועים, שעל כל אחד מצדדיו עוצבו בסגנון שונה, בצד המערבי המלכה איסבל מציעה לרכוש את תכשיטים במטרה לעזור לחברה של קולון.

בצד הדרומי פילאר הבתולה אוחזת בידייה תינוק ששני מלאכים נמצאים לצידה, ומתחתם כתובים השמות של שלושת הספינות איתם הפליג קולון (קולומבוס): לה פינטה La Pinta, לה נינייה La Niña, סנטה מריה Santa María.


בצד המזרחי קולון מציג את הפרוייקטים בפני דייגו דה דסה Diego de Deza (נזיר דומיניקני שהפך לארכיבישוף בממלכת קסטיליה והיה המורה של הנסיך חואן בנם של המלכה איסבל ה 1 ופרננדו ה 2).

בצד הצפוני ספינה ועלייה כדור הארץ עם הכיתוב " A Castilla Y León / Nuevo Mundo / Dió Colón".

לקאסטיינה ולאון / עולם חדש / נתן קולון עם התאריך של עיצוב הפסל 1885.

בחלקו העליון של האנדרטה מופיע הפסל של קולון אוחז בידו הימנית דגל של ממלכת קסטייה ונשען עם רגלו הימנית על דגם של הגלובוס שבסיסו כרוך בחבילים, ידו השמאלית ריקה ופנינו פונות לעבר השמים.






קיים העתק לפסל של קולומבוס בסנטרל פארק בניו יורק, ארצות הברית.


בצמוד לכיכר נמצא גני התגליות או בספרדית Los Jardines del Descubrimiento, שטח הגנים משתרעים על 18,7 דונם ולמעשה נחנכו ב 1970.

בתוך הגנים ניצבת אנדרטת גילוי אמריקה monumento al Descubrimiento de América, בריכת נוי גדולה שנמצאת לצד האנדרטה, בצמוד לכיכר נמצא מרכז התרבות והתיאטרון EL Fernán Gómez Centro Cultural de la Villa.














97 views0 comments
bottom of page