top of page
  • Writer's pictureEL Callejero

מדריד - עיר המלוכה הגדולה

Updated: Jun 30, 2021

ארמון המלך הינו מעונו הרשמי של מלך ספרד עד לשנת 1931, כיום המלך מתגורר ב ארמון סארסואלה Palacio Zarzuela. הארמון הראשון נבנה במאה 9 כמצודה מוסלמית בעיר מג'ריט (כיום מדריד) על ידי מוחמד הראשון מקורדובה, בשנת 1036 ירשה אותו הטאיפה המורית העצמאית של טולדו. ב 1083 כבש אלפונסו ה 6 מלך קאסטייה את מדריד והפך את הארמון למגוריו. בשנת 1329 כינס המלך אלפונסו ה 11 את הממלכה לראשונה בעיר מדריד, פליפה ה 2 העביר את הממלכה שלו למדריד בשנת 1561, הארמון עבר הרבה שינוי ושיפוצים במהלך השנים עד למאה ה 16, שנהפך לארמון המלכותי על פי בחירת מדריד כבירת האימפריה הספרדית. בשנת 1735 הורה המלך פליפה ה 5 לבנות ארמון חדש לאחר שבשנת 1734 נשרף ארמון אלקאסר (אל-קאסר מבצר בערבית), היסודות הקודמים וחלק ממבניו שימשו להקמת הארמון החדש, וגם כחלק מחידוש והתאמת הארמון לאותה תקופה. בניית הארמון החלה ב 1738 לפי תוכניות של האדריכל האיטלקי פיליפה חובארה Felipe Juvara. שהציע לבנות ארמון אחר אך במיקום שונה, לאחר מותו של חובארה, את העבודות של בניית הארמון המשיך תלמידו חואן באוטיסטה סאצ'טי Juan Bautista Sachetti, ונדרש להתאים את העבודות לפי מבנה של הארמון הקודם. האדריכל הספרדי באונונטורה רודריגס טיסון היה אחראי על הקאפלה המלכותית ו האדריכל האיטלקי פרנססקו סאבאטיני היה אחראי על עבודות גימור ועיצוב של הארמון שהושלמו ב 1764. המלך קרלוס ה 3 היה המלך הראשון שאיכלס את הארמון. אלפונסו ה 13 היה המלך האחרון שגר בארמון, ולאחר מכן מנואל אסנייה דיאס Manuel Azaña Díaz, נשיא הרפובליקה השנייה שגר בארמון בחלקה של המלכה מריה כריסטינה ולמעשה היה ראש המדינה האחרון שגר בארמון. לאחר מכן הארמון נקרא כהארמון הלאומי Palacio Nacional, כיום הארמון משמש כמוזיאון ובו מציגים תמונות של האמנים הספרדיים דייגו רודריגס דה סילבה אי ולסקס Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, פרנסיסקו חוסה דה גוייה אי לוסייינטס Franciso José de Goya y Lucientes. האמנים האיטלקים מיכאלאנג'לו מיריסי דה קארוויגיו Michalangelo Merisi da Caravaggio, קוראדו ג'יאנקיטו Corrado Giaquinto, ג'ובאני באטיסטה טייאפלו Giovanni Battista Tiepolo, אנטון רפאל מנגס Anton Raphael Mengs. ביקור במוזיאון ארמון המלך:

הכניסה לארמון כרוכה בתשלום של 10€ לאדם.

ניתן להתעדכן לפי האתר אינטרנט:



כתובת: Calle de Bailén, s/n, 28071 Madrid, España

טלפון: 34914548700+





כניסה ראשית לארמון המלך


ארמון המלך ממבט קתדרלה סנטה מריה דה לה ריאל דה לה אלמונדה.





חלקו האחורי של ארמון המלך וגן סאבאטיני


גני סאבאטיני

ממקומים בחלקו הצפוי של ארמון המלך, בהשתלבות של הרחובות ביילן (Bailén), סן ויסנטה (Cuesta de San Vicente), שטח הגנים כ 26.6 דונם. הגנים הוקמו בשנות ה 30 של המאה הקודמת, בימי הרפובליקה השנייה. לפני זאת שימשו כאורוות המלכותיות במאה ה 19, לאחר שהוקם ארמון המלך על ידי האדרכיל האיטלקי פרצ'סקו סאבאטיני Francesco Sabatini. ממשלת ספרד בתקופת הרפובליקה השנייה הורתה על לקיחת הנכנסים של המורשת המלכותית, כשהיא מעביר אותם למועצה של העיר על מנת להקים פארק עירוני.

בשנת 1933 החל תוכנית ההריסה של החווה, ולאחר מכן החלה הבנייה על ידי האדריכל מסרגוסה פרננדו גארסייה מרקדל (Fernando García Mercadal).

סיום הבנייה של הגנים היה בשלהי שנות ה 70, ונפתחו לציבור הרחב ב 1978 על ידי המלך חואן קרלוס ה 1.

עיצוב הגנים בסגנון נאו-קלאסי, בתבניות גיאוסמטריות, מעוטרות בבריכות עם מזרקות ועיתוב של עצים שנתשלו בתבנית גיאוסימטרית. הפסלים הם של מלכי ספרד, שלא נועדו לקשט את הגן אלא את ארמון הסמוך, כשבבריכה השקטה והשלווה ניתן להשקיף על הארמון. כתובת: Calle de Bailén, 2, 28013 Madrid, España

שעות פתיחה: 21:00 - 09:00.







פלאסה אוריינטה

פלאסה (כיכר) אוריינטה Plaza Oriente, בצורה מלבנית, ממוקמת סמוך לארמון המלך לארוך רחוב ביילן (Bailén), בצידו השני ממקומם התיאטרון המלכותי Teatro Real. עוצבה ונבנתה ב 1844 על ידי האדריכל נרסיסו פאסקואל אי קולומר (Narciso Pascual y Colomer).

שהיה אחראי בין היתר על בניית תארים נוספים בעיר. באמצע הכיכר מוצב פסלו של המלך פליפה ה 4 רכוב על סוס שנבנתה במהלך המאה ה 17 על ידי הפסל האיטלקי פייטרו טאקה (Pietro Tacca), בכיכר מוצבים פסלים נוספים של בני מלוכה ספרדים. גני קאבו נובל (Jardines del cabo Noval) (על שם לואיס נובל פראו Luis Noval Ferrao חייל ספרדי שנפל בלחימה במלייה Melilla). נמצאים בחלק הצפוני של הגן, ובחלקו הדרומי של הכיכר נמצא גני לפאנטו (Jardines de Lepanto), בשני הגם הושתלו שני סוגי עצי Platanaceae.








התאטרון המלכותי Teatro Real בנייתו החלה בשנת 1818 על ידי האדרכלים אנטוניו לופס אגוואדו (Antonio López Aguado) שעיצב את השער בכיכר טולדו Puerta de Toledo, קוסטודיו תאודרו מורנו (Custodio Teodoro Moreno) ו פרנסיסקו קאבסואלו (Francisco Cabezuelo), אך למעשה נפתח לראשונה ב 1850.

עד שנת 1925 שימש כתאטרון אופרה, אך נסגר עקב בעיות במבנה ולא נפתח מחדש עד 1966, לאחר מכן שימש כאולם קונצרטים, בין השנים 1988-1997 עבר שיפוץ מסיבי שהפך אותו לקוליסאום אופרה. התאטרון מכיל עד 1756 מושבים. התיאטרון אירח לא מעט אירועים בולטים ובינהם:

תחרות האירוויזיון בשנת 1969.

טקס פרסי הגוייה (Premios de Goya) בשנת 2011, טקס הענקת פרסים בתעשיית הקולנוע והטלויזיה הספרדית. ומשנת 2012, מתקיימת הגרלת הלוטו השנתית של חג המולד (Lotería de Navidad).


כתובת: Plaza de Isabel II, s/n, 28013 Madrid, España

טלפון: 34902244848+

אתר אינטרנט: https://www.teatroreal.es/es









151 views0 comments
bottom of page